Mexiiiiiiiiiiiiico! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Jeroen Duren - WaarBenJij.nu Mexiiiiiiiiiiiiico! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Jeroen Duren - WaarBenJij.nu

Mexiiiiiiiiiiiiico!

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

31 Juli 2011 | Mexico, Mexico-stad

De vorige keer liet in Charlotte het vliegtuig nog op zich wachten omdat de remmen gemaakt moesten worden. Aagezien onze klokken niet helemaal correct liepen, misten we uiteindelijk bijna het vliegtuig door iets minder dan een uur na de veranderde boarding time bij de gate terug te keren (ontbijten moet je toch...). Uiteindelijk zijn we toch veilig in Cancún aangekomen, waarna we na een korte tocht door de stad en de eerste nachos en guacamole aan de verdiende nachtrust begonnen. In Cancún zijn we maar even gebleven, aangezien het meer een resortstad is. Toch werd het ’s avonds met kinderen in mini-autos op het plein en verschillende eetkraampjes toch nog gezelling in ‘el centro’.

De volgende ochtend zijn we doorgereist naar Tulum, een plaatsje ten zuiden van Cancún om aldaar fietsen te huren en de omgeving te verkennen. Helaas konden we de ruïnes niet in (maar gelukkig hebben we de afgelopen dagen genoeg Mayadingen gezien), waardoor we uiteindelijk hebben gerelaxed op een parelmoerwit strand met een lichtblauwe zee omringt door palmbomen. Een echte straf dus ;-). ’s Avonds hebben we tickets naar Chichén Itzá geregeld en zijn we begonnen aan onze ‘queeste’ om de verschillen tussen enchiladas, burritos, quesadillas, wraps, tortillas, taco’s, tamale etc. te leren kennen.

Chichen Itza ligt op een uur of 3 rijden van Tulum en na een warme en zeer vochtige nacht (wat het slapen niet gemakkelijker maakt), konden we zo nog even doorslapen in de zeer, zeer koele bus. Chichen Itza is met recht een grote toeristische attractie: een nog enorm gave piramide is het centrum van een oude stad die nog verrassend goed bewaard is gebleven en wordt bewaakt door vele hagedissen (die ook best dichtbij komen). Zeer de moeite dus!

Ook vandaag zijn we naar Mayaruïnes gegaan, in Coba. Deze zijn wat minder bewaard gebleven (en er was wat minder informatie over beschikbaar), maar dat maakte het zeker niet minder leuk. De ruïnes liggen namelijk in de jungle (wat leuke junglepaadjes oplevert die naar meren leiden etc.) en daarnaast is er nog geen sprake van massatoerisme zoals in Chichen Itza. Derhalve kun je dus overal nog opklimmen (en dat is nog best een uitdaging in dit weer).

Momenteel wachten we op de bus die ons naar grens met Belize brengt (Chetumal). Aldaar zullen we of vanavond al crossen of de nacht doorbrengen in Chetumal. Vanaf dinsdag is het plan om met een zeilbootje langs de koraalriffen van Belize zeilen (ongeveer drie dagen). Dat wordt dus waarschijnlijk een volgende Caribische paradijservaring!

Nos vemos!

• 01 Augustus 2011 - 12:18

Lotte:

Hoop dat jullie ondertussen het verschil tussen enchiladas, burritos, wraps, tortillas etc. weten, want ik ben ook wel benieuwd. Het klinkt allemaal super en ik ben erg benieuwd naar foto's. Zie je ook verschil tussen Mayaruines en Incaruines Jeroen?
    Liefs

• 02 Augustus 2011 - 08:19

Sarah:

Coooool Jeroen!! Wat ga je snel! Geniet in het volgende paradijs!