Ciudad perdida... - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Jeroen Duren - WaarBenJij.nu Ciudad perdida... - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Jeroen Duren - WaarBenJij.nu

Ciudad perdida...

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

22 September 2011 | Colombia, Santa Marta

En inmiddels zitten we al weer ruim een week in Colombia en die hebben we in Cartagena, Santa Marta en op weg naar La ciudad perdida doorgebracht!

Nadat we waren aangekomen per boot – en even van een verfrissende douche en een powernap genoten hadden, zijn we nog even Cartagena ingegaan: een prachtig koloniaal stadje met veel gezellige barretjes, mooie kerken, een enorme stadsmuur en vriendelijke mensen. De dag erna hebben we eerst doorgenomen hoe we ongeveer verder willen reizen (want er zijn nog veel kilometers te maken, veel dingen te doen en de tijd is best kort) en hebben we Cartagena verder verkend. Aangezien Simon Bolivar Cartagena 200 jaar geleden had bevrijd was er voor die gelegenheid een groot festival middenin de oude stad op een rotonde met dansende mensen, leuke bandjes, veel rondvliegend schuim en bier en een missverkiezing. We hebben ons zodoende prima vermaakt en zijn nog even uitgeweest met onze Canadese en Ierse vrienden van de boot (o.a. in het café alwaar Daf en Lian ooit nog hun ‘lijfspreuk’ hadden neergezet). Uiteindelijk eindigde de avond met een gratis vioolles in het hostel.

Na een korte nacht hebben we de volgende dag de reis vervolgd naar Santa Marta om aldaar een vijfdaagse trip naar la ciudad perdida te regelen. Na een gezellige avond in ons hostel mochten we de volgende ochtend vroeg op om per 4WD naar het beginpunt van de tocht te gaan. Na een hobbelige tocht en de lunch begon de eerste grote klim van de tocht, waarbij we tussendoor van ananas, watermeloen en sinaasappels werden voorzien. Na meerdere rivieren doorbaad te hebben kwamen we na een uur of vier aan in het eerste kamp waar we eerst nog even het zweet van ons zwommen, we de volgende dag begroet werden door tarantula’s en krabben en we een eerste gezellige avond met de groep (van 12) hadden.

De eerste drie dagen van de wandeling waren niet al te zwaar: steeds een uur of 4/5 wandelen, maar wel veel omhoog en door de jungle (dus enorm vochtig en met continu natte kleren). De omgeving was prachtig: grote groene bossen, in allerlei kleuren bemoste bomen en spectaculaire uitzichten. Het tweede kamp bracht ons in plaats van hangmatten weer een soort van bedden, wat de nachtrust zeker goed deed (aangezien de hangmatten niet altijd Nederlandse maten hebben). Ook in het derde kamp was er weer de mogelijkheid om te zwemmen en ons verder voor te bereiden op de laatste twee – zwaardere – dagen.

De vierde dag stonden we voor dag en dauw op om de klim te maken naar la ciudad perdida. Nadat we weer eens door een rivier heen waren gegaan, stonden slechts 1600 traptreden ons in de weg richting de verloren stad. De meeste reisgidsen claimen dat deze tocht vooral voor de reis er naar toe waardevol is en de ruïnes wat tegenvallen. Wij vonden het echter prachtig: middenin de jungle verreizen er enorme terrassen – waar vroeger huizen stonden – welke enorm de hoogte ingaan. Met een omgeving van watervallen, jungle en megapalmbomen kan de ligging niet veel mooier. Afgezien van de hond die met ons meeging wordt CP vooral bewoond door vele muggen (net zoals de rest van de jungle), waar vooral onze Franse vrienden veel last van hadden.

De rest van de twee dagen stond in teken van de terugreis, wat feitelijk inhield dat we in anderhalve dag moesten doen wat we eerder in drie dagen hadden gedaan. Door flink stampwerk werden de kilometers snel gemaakt en konden we de laatste – vierde – avond gezellig doorbrengen met onze topgroep, ondanks dat het onweer 15 minuten voor aankomst losbrak – maar ja... alles was toch al nat. Hulde overigens voor een blinde jongen in onze groep die het grootste deel van de tocht voltooid heeft, terwijl het pad er bij vlagen niet was en er ook genoeg hand –en voetenwerk nodig was.

Vandaag hebben we verder doorgestampt naar de finish, alwaar we gezellig met z’n lunchten en vervolgens naar andere hostels gingen. Vanavond komen de meesten echter onze kant op om de tocht zodoende goed af te sluiten! Daarna staat een lange – 20 uur – busrit naar Bogotá op het programma. We zien wel wanneer we morgen precies de bus nemen... We hebben er zin in!

Chau!

• 23 September 2011 - 13:04

Peter:

Hopelijk is je busreis al weer over. Ben benieuwd naar je volgende avonturen!