Belizimo! - Reisverslag uit Punta Gorda, Belize van Jeroen Duren - WaarBenJij.nu Belizimo! - Reisverslag uit Punta Gorda, Belize van Jeroen Duren - WaarBenJij.nu

Belizimo!

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

06 Augustus 2011 | Belize, Punta Gorda

Het vorige bericht kwam nog net uit Mexico, dit bericht komt nog net uit Belize. Morgenvroeg nemen we de watertaxi naar Guatemala en zakken dan in één keer af naar Antigua om daar vulkanen te bekijken en naar een meer te gaan (wandelen enzo). De afgelopen korte week hebben we doorgebracht in Belize en dan hield in: onbewoonde eilandjes, snorkelen, rum punch, Caribische dansen, heel veel zon en reggae. Want dat krijg je allemaal in het kleine Belize (300.000 inwoners), wat haast een dependance van Jamaica lijkt.

Chetumal hebben we de vorige keer zo snel mogelijk verlaten (we konden ’s avonds niet meer crossen) en rond 10 uur vonden we een bus die ons naar Belize City bracht. Daar aangekomen liepen we met 4 andere toeristen richting de watertaxi, maar na wat onduidelijkheid over de tijd (het is nu weer 8 uur vroeger ipv 7 uur) hadden we een ticket voor de taxi geregeld. Helaas zat deze al vol nadat wij (wat laat) terug waren gekomen van het halen van een broodje. Na wat gesteggel met de ticketverkoop kregen we (en 2 Zweden) ons geld terug en konden we rennen naar een andere watertaxi om zo nog op een schappelijke tijd op Caye Caulker te zijn (koraaleiland).

Na een zoektocht naar het hotel zijn we samen met Tobias en Sofia (de Zweden) nog wat gaan eten (en dat zijn allemaal visgerechten, met de kreeft stip op nummer 1 – ik heb dat 5 van de laatste 6 dagen gegeten ofzo...) en drinken. De volgende dag hebben we het rustig aan gedaan, een zeiltocht geregeld, de was gedaan, snorkelen geregeld, lekker gegeten, over het eilandje gewandeld, nog een keer lekker gegeten etc.

De snorkeltocht van de dag erna was prachtig (en voor mij pas aangenaam nadat ik van wat Spaanse meisjes hun oordopjes had geleend aangezien die van mij + badmuts niet optimaal werkten): pijlstaartroggen, enorme schildpadden, haaien en andere vissen in alle kleuren. Een enorm spektakel en allemaal vastgelegd met de gehuurde onderwatercamera (foto’s tzt op facebook). Zeer geslaagd dus, maar er stond nog veel meer snorkelpret op het programma in de dagen erna. Dus na het bekijken van de – af en toe zeer goed gelukte of erg grappige - foto’s met onze Zweedse vrinden, zijn we snel naar bed gegaan.

De afgelopen drie dagen hebben gezeild van Caye Caulker naar het zuiden van Belize. De groep bestond uit 11 mensen (2 andere Hollanders, 2 Italianen, 3 Noorse meisjes en 2 die nu in Australië wonen) en 2 gidsen/kapiteins/koks. Dit was een avontuur door de Caribische zee met overal koraaleilandjes, lichtblauw water, volop (en allicht wat teveel) zon, veel snorkelpret in de riffen en zelfgevist avondeten (niet door ondergetekende overigens) om uiteindelijk de tenten op te zetten op ons eigen onbewoond eiland. De volgende dag was hetzelfde recept, maar dat eindige op Caye Tobacco, wat al een slag groter was en waar ’s avonds de lokale bevolking Dance Battles uitvoerden (waar ondergetekende uiteraard aan heeft meegedaan en heeft verloren – denk ik).

Vandaag nog gevaren tot een uur of 4 en daarna de watertaxi gepakt (die door mangrovebossen ging) en vervolgens een bus naar een grensstadje. Morgen dus naar Guatemala, maar Belize was in één woord: Belizimo!