Panamax - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Jeroen Duren - WaarBenJij.nu Panamax - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Jeroen Duren - WaarBenJij.nu

Panamax

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

08 September 2011 | Panama, Panama-stad

Nog even een laatste bericht net voordat we per zeilboot vertrekken richting Zuid-Amerika. Momenteel zijn we nog in Panamastad, vrijdagmiddag gaan we naar Puerto Lindo (dorpje aan de Atlantische Oceaan) om vervolgens via de eilanden waar de Kuna-indianen wonen te zeilen richting Cartagena. Dat wordt zeker een dag of 2/3 op volle zee, dus zodoende zijn we alvast bij de Farmacia langsgegaan om wat anti-misselijkheidsmedicijn te kopen en morgenochtend gaan we nog even wat snacks inkopen – want je weet maar nooit op volle zee... Dit houdt overigens ook in dat we tot en met woensdag matig tot niet bereikbaar zijn en begin volgende week al helemaal niet.

De vorige keer waren we nog in Boguete, een dorpje in de bergen in het westen van Panamá. Na nog een avondje gezellig gegeten te hebben met onze raftvrienden zijn we de volgende dag rustig opgestaan om na een heerlijk ontbijt de reis naar het noorden vervolgen. Deze reis ging an sich voorspoedig totdat ergens halverwege de bus er weer eens mee ophield. Dat gaf ons tegelijkertijd ook de mogelijkheid om even te lunchen en aan het einde van de middag zaten we alweer in de boot richting Bocas del Toro – Isla Colón om precies te zijn.

En Isla Colón stond bij ons bekend als een eiland liggend in een mooi natuurgebied, met veel snorkelmogelijkheden, eilanden, surfen, dieren, goed eten etc. Wat we ons niet gerealiseerd hadden is dat Isla Colón het feestparadijs van Panamá is. Zodoende zijn we na het avondeten - met een ons stalkende megakrab – nog even op het dakterras een biertje gaan drinken en uitgegaan met wat mensen van het hostel.

Na de verdiende nachtrust zijn we aan het einde van de ochtend op een boottour gegaan door de omgeving van Bocas del Toro. Deze tour bestond uit 3 onderdelen: snorkelen bij een prachtig gekleurd rif met enkele vissen (en iets teveel kwallen), het bezoeken van een onbewoond eiland met prachtig wit strand omgeven door riffen en het stalken van dolfijnen (die uiteindelijk recht onder ons bootje doorzwommen). Na een rustige avond en een wat onrustige nacht (aangezien onze dormgenoten niet allen even goed tegen drank konden), begon de reis richting Panamastad.

Met wat geluk – de bus was later dan normaal – konden we toch de directe bus naar Panama nemen waardoor we na een uur of 11 bussen/varen in Panama city aankwamen. Panama is de meest metropolische stad van Centroamerica, met wolkenkrabbers die de kade omgeven, en ligt net ten oosten van het beroemde kanaal (waar we ’s avonds met de burg overheen gingen). Dinsdagochtend hebben we ons met name beziggehouden met het regelen van een boot naar Colombia en ’s middags zijn we in de stromende regen Casco viejo – het oude deel van de stad gaan bekijken. Vandaag zijn we naar het nieuwe deel gegaan (lees wolkenkrabbers en elke Amerikaanse fastfoodketen die je kent) en hebben we ’s middags het kanaal bij Miraflores bezocht. Het kanaal was geweldig: megaschepen (Panamax) die in de sluizen in no time verhoogd en verlaagd worden. Echt een prachtig stukje waar ingenieurschap! Tussendoor het bezoek van de stad zorgt overigens de tafeltennistafel in ons hostel voor veel plezier.

En na het bootjes kijken mogen we zelf de boot in (al hoop ik dat dit niet figuurlijk gaat gebeuren): de komende 5/6 dagen staan in het teken van de reis naar Colombia en onze verwachtingen zijn hoog. Het volgende bericht zal – hopelijk – vanuit Colombia komen. Tot dan!

• 09 September 2011 - 09:00

EM&H:

Goede reis... op volle zee en we zijn weer wat bijgelezen.. byebye

• 09 September 2011 - 09:09

Peter:

Have fun!

• 09 September 2011 - 20:11

Antje En Opa:

Beste Jeroen,
    Alweer een lang, spannend en interessant verslag. Heel leuk.
    Wat een belevenissen. Goede vaart.
    Beste wensen, ook voor je reisgtenoten

• 10 September 2011 - 11:26

Mathilde:

Ik weet dat het te laat is, maar: gembersnoepjes! Schijnt heel goed te helpen (al heb ik ze nog niet naar binnen weten te krijgen in de tijden dat ik zeeziek was, want ik vind gember niet lekker...) Hoop dat het een gave tocht was. groetjes vanaf de Noordzee! (ik denk Deense wateren op het moment)