Sailing to Colombia - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Jeroen Duren - WaarBenJij.nu Sailing to Colombia - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Jeroen Duren - WaarBenJij.nu

Sailing to Colombia

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

15 September 2011 | Colombia, Cartagena

Bepakt en bezakt stonden we de volgende dag klaar om de boot ‘tango’ te nemen naar Colombia. Een uur na oorspronkelijk vertrek kwam de schipper langs om te zeggen dat we toch niet gingen en nog (minstens) twee dagen moesten wachten. Nou, daar hadden we geen zin in! Zodoende hebben we snel naar andere mogelijkheden gezocht en zagen we dat er de volgende dag ook nog eentje zou gaan (Ashanty) die bijna vol zat en als boten vol zitten, dan gaan ze zeker. Na snel even op internet gecheckt te hebben of het daadwerkelijk een fatsoenlijke boot was, hebben we hem geboekt, transport voor de volgende dag geregeld en zo hadden we zowaar nog een extra dag in Panama City.

Aangezien we vrijwel alle toeristische dingen in Panama hadden gedaan hebben we maar een relaxdag genomen: nog even door het historische centrum gewandeld, wat sport gekeken (waar op het grote scherm zowaar Roda tegen Twente werd uitgezonden) in de kroeg, getafeltennist en lekker gegeten. De volgende dag mochten we al om 5 uur op, dus zodoende zochten we ook op tijd het bed op.

De eerste dag van de reis van Colombia omhelste een 4WD autorit naar een klein plaatsje (Miramar) in het noorden van Panama. Aldaar moesten we een speedbootje van 2 uur nemen naar een ander plaatsje/eilandje voor de kust (en tax betalen aan de lokale indianen – Kuna Yala) om vervolgens kennis te maken met Duitse schipper Henri en zijn Colombiaanse hulp Luis. Daarnaast reisden we nog met een Zwitsers stel, een Canadees en een Ier. De eerste dag zijn we niet verder gegaan dan een paar eilandjes verder, waar we konden snorkelen en kennis konden maken me de Kuna-cultuur en iedereen elkaar leerde kennen onder het genot van een lokale rum.

De tweede dag moesten we eerst bij één van de grote dorpjes water halen (wat per 15 liter tankje op en neer gebracht moest worden) en konden we de Kunahuisjes bekijken. Daarna zeilden we een uur of 5 door en legden we aan tussen twee eilanden bij een rif. Aldaar werden tijdens het snorkelen haaien, roggen en andere vissen gespot (ik heb het niet erg lang gedaan i.v.m. een lichte oorontsteking). Het door Luis bereidde eten was continu prima en omdat we per catamaran zijn gegaan (die behoorlijk luxe was en niet te vol) vielen de golven ook wel mee.

Die werden wat hoger tijdens de volgende dagen, toen we een koers recht naar Cartagena, Colombia namen. De eerste dag viel het nog wel mee aangezien er niet al te veel wind was (wat de ‘nachtwacht’ – die iedereen 1.5 uur moest houden – best een beetje saai maakte), maar de tweede dag ging de wind continu naar 20 en de snelheid af en toe naar 9 knopen waardoor het water steeds tegen de boot aankletste. Echt ziek is niemand geworden, al kan ook niet gezegd worden dat iedereen zich na 5 dagen jovel voelde (al kan het gebrek aan echt douchen en vasteland i.h.a. daar natuurlijk ook debet aan zijn). In de tussentijd werd er af en toe een vis binnengehaald, al was deze soms al opgegeten door een haai.

Vanochtend zijn we uiteindelijk aangekomen en hebben we ingecheckt in een hostel, geld gehaald, gedouched, gelunched en nu hebben we even een rustige middag om straks met de groep nog even wat te gaan eten en kennelijk is er vanavond ook een feest op straat vanaf een uur of 11. Dus wellicht eindigen we daar nog! Bienvenidos a Sudamerica!

Chau!

• 15 September 2011 - 20:23

Lotte:

Bienvenido a Colombia. Tienes que probar jugo de lulo. Es una fruta typica de Colombia y el jugo de esta fruta es lo más rico del mundo. Que se disfruten el tiempo en Colombia.
    Beso y abrazo enorme.

• 19 September 2011 - 08:34

Peter:

Echte Nederlanders moeten dat wel aankunnen he, we hebben ook de oceanen bevaren :P